czwartek, 12 kwietnia 2012

Yerba Mate

Do picia Yerba Mate wracam zawsze na wiosnę, ze względu na to że ma właściwości pobudzające i zawiera wiele mikroelemtów, a ja źle znosze te wszytskie przesilenia, zmiany pogody itp.
Pierwszy raz kupiłam zestaw do przyrządzania tego naparu jakieś 2 lata temu, jak był taki wielki "bum" :) Nie umiem jej pić cały czas ponieważ po jakiś 2-3 miesiącach przestaje mi smakować, jednak jak zrobię przerwę to ponownie mogę ją pić.
Zazwyczaj kupuję Yerba Mates CBSe Silueta, bo ma delikatny smak i nie jest tak gorzka. W zeszłym roku usłyszałam że częste picie tego naparu może powodować raka jamy ustnej, jednak potem doczytałam że chodzi o picie bardzo gorącego naparu, nie wiem ile z tego jest prawdy, jednak zawsze piję lekko ciepłą, Tak na wszelki wypadek ;P
Myślę że smak yerba mate jest podobny do mocnej zielonej herbaty z dodatkiem różnych ziół, albo inaczej jest poprostu gorzka, będzie smakowała wszytskim tym którzy lubią właśnie zieloną herbatę i wszelkiego rodzaju zioła. Na początek bym radziła pić słabszy napar i powoli się przyzwyczajać do smaku. Warto poszukać również zestawów yerba mate, matero i bombille. Wtedy jest taniej, ja tak kupiłam swoją. Na stronie szczyptaświata.pl znalazłam yerba mate organiczne, pewnie za jakiś czas spróbuję.
Nie jestem wielkim znawcą w kwesti wyboru rodzaju Yerba Mate, poprostu kupuję tą która mi smakuje. Silueta ma podobno właściwości odchudzające. W moim przypadku na wiosnę zawsze chudnę, bo rozpoczyna się sezon na bieganie, jednak myśle że kasantyny zawarte w liściach Yerba Mate przyspieszają przemianę materii. A tak opisuję tą Yerba Mate dystrybutor:
"Yerba mate CBS'e - CBSé Silueta Dr. A. Cormillot łączy w sobie znakomitą yerbę CBS'e oraz zioła takie jak mięta, dzika róża, koper włoski, cedron czy boldo. Kombinacja smakowa tych ziół współgra z delikatną nutą zielonego jabłka, która nadaje całości niepowtarzalny smaczek. Jeżeli dodatkowo jesteś w trakcie odchudzania i chcesz szybciej zrzucić zbędne kilogramy, produkty oznaczone jako Silueta są przygotowane specjalnie dla Ciebie! CBSé Silueta Dr. A. Cormillot to doskonały suplement, każdej zrównoważonej diety - ułatwia jej utrzymanie. Pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu. Mieszanka ziół zawiera szereg witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, B9, B12), a także cynk."

Yerba Mate jest wiecznie zielonym drzewewem, należy do rodzaju ostrokrzewów. Najważniejsze w niej są liscie z których przyrządzany jest napar. Stosowany jest w całej Ameryce Południowej. W naturze występuje w Paragwaju, Brazylii, Argentynie i Brazylii.
Związki chemiczne:" Najważniejsze aktywne składniki Yerba Mate obejmują alkaloidy ksantyny (kofeinę, teobrominę, teofilinę), saponiny oraz 10% kwas chlorogenowy. Zawiera także sterole przypominające ergosterol i cholesterol. Ponadto w liściu yerba mate odkryto nowy rodzaj saponin, które nazwano matesaponinami. Saponiny są roślinnym związkami chemicznymi o znanym działaniu farmakologicznym. Ostatnio przeprowadzone badania wykazują, że stymulują one system immunologiczny. Ponadto, roślina ta jest bogatym źródłem witamin, minerałów oraz 15 aminokwasów.
 W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono niedawno kampanie, w których dystrybutorzy twierdzili, że yerba mate nie zawiera kofeiny, a raczej związek chemiczny do niej podobny, zwany mateiną. Mateina ma posiadać wszystkie zalety kofeiny, lecz żadnej z jej wad (a przynajmniej taką wersję dystrybutorzy podawali konsumentom). Fakt: yerba matezawiera kofeinę. Jej obecność została chemicznie i naukowo potwierdzona, udokumentowana, zweryfikowana i potwierdzona przez niezależnych chemików i naukowców na całym świecie. Fakt ten jest potwierdzany co roku w niezależnym badaniu. Zawartość kofeiny w yerba mate ustalono na od 0,7 do 1,8%, przy czym przeciętnie liść yerba mate oddaje 1% kofeiny. W roślinach żywych ksantyny (np. kofeina) wiążą się z cukrami, fenolami i taninami, a uwalniają się lub oddzielają w procesie prażenia lub fermentowania, które stosuje się w przetwarzaniu liści yerba mate, ziaren kawy, a nawet ziaren kakaowca. „Odkryty” związek chemiczny o nazwie mateina prawdopodobnie jest po prostu kofeiną związaną z teiną lub fenolem w świeżym liściu."
źródło: www.yerbamate.info.pl
Znalazłam również fajny obrazek :
źródło: yerbastory.pl

7 komentarzy:

  1. Mate kojarzyla mi sie kiedys tylko i wylacznie z telenowelami, a teraz cieszy mnie fakt, ze stala sie popularna u Nas. Nigdy jej nie pilam, ale chetnie wyprobuje :) czemu nie.
    Dziekuje za ten wpis. Jest w nim wiele ciekawych informacji.
    A co do raka...hmmm...ostatnio czytalam ze stringi go wywoluja, wiec juz nic mnie nie zdziwi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje :)
      Stringi...no tak mnie chyba już teraz też nic nie zdziwi tez :)

      Usuń
    2. ja też nigdy nie próbowałam i mi także kojarzyła się z telenowelami ;-)

      postaram się dodać zestaw do listy zakupów w przyszłym miesiącu.

      Usuń
  2. Piłam ją kilka razy, ale nie przepadam za smakiem. Do tego nie powinno się pić zbyt dużych ilości..

    OdpowiedzUsuń
  3. O tak nie trzeba mnie przekonywać:) Uwielbiam!
    Początki były ciężkie, ale teraz tykwa zawsze jest na moim biurku. Wierzę w jej działanie. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Swego czasu też piłam yerbe i chyba znów do niej powrócę .
    Dodam ,że zazdroszczę wszystkim na których yerba działa pobudzająco - ja mogę pić jej hektolitry i nic , ale przynajmniej jest zdrowa i za to ją właśnie cenię .

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja równiez lubię tę herbatę. Zaparzam w zaparzaczu :)

    OdpowiedzUsuń